Archiv rubriky: Nezařazené

Proč má #czaffil špatné jméno?

Když se na české online marketingové scéně vysloví sousloví „affiliate marketing“, tak se můžete těšit na řadu rozporuplných reakcí. Bohužel velká část reakcí bude negativního charakteru, což je pro rozvoj affiliate marketingu v ČR velká škoda. Nevím, jestli si to affiláci neuvědomují nebo je jim to jedno, ale každý jejich čin dost ovlivňuje rozhodování osob, které se podílí na marketingovém řízení eshopů nebo jiných projektů, kde dochází k nějaké akci ve vztahu k návštěvníkům (zákazníkům).

V #czaffil scéně se často objevují komentáře vymezující se vůči různým marketingovým specialistům, nejčastěji proti SEO specialistům. Kromě toho, že v jednotlivých oborech mají affiláci velké mezery a většinou je pravda naopak na straně jimi kritizovaných specialistů, tak si tímto chováním samotní affiláci řežou pod sebou větev. Kdo asi bude rozhodovat o tom, jestli se spustí affiliate program nebo, jestli se mu bude přikládat významnější role v marketingových strategiích?

Kromě tohoto „pošťuchování“ se s online specialisty, je affilákům často vytýkáno i sobecké chování, kdy neberou velký ohled na propagované inzerenty ani způsob propagace a jde jim čistě o svůj prospěch. Dnes se to do jisté míry opět potvrdilo, když se známý affilák vyjádřil k momentální nepříjemné situaci kolem eshopu LevneElektro.cz.

LukasP

Informací o nastalé situaci není mnoho a podle dostupných informací to bohužel vypadá, že je v tom tento eshop nevinně. O to víc mě mrzí, že se k tomu musí někdo vyjadřovat takovýmto způsobem. Copak se affiláci musí hned slétávat jako supi? V této chvíli je lepší se k jejich problémům vůbec nevyjadřovat a pokud již máte nutkání, tak je vhodnější vyjádřit podporu. Podporu můžete vyjádřit třeba i výzvou ke spuštění affiliate programu, pokud se jim podaří problémy vyřešit. Nebyl by to lepší způsob, jak si ukousnout trochu koláče z jejich 1,5 mld. obratu, než se těšit z toho, že zákazníci přejdou ke konkurenci?

Chcete, aby #czaffil rostl a dále se zvětšovala nabídka zajímavých affiliate programů? Tak se chovejte rozumněji k provozovatelům i specialistům!

Jak je na tom český affiliate marketing?

Neustále narážím na zprávy a články, ve kterých se tvrdí, že rok 2014 bude rokem velkého rozvoje affiliate marketingu v České republice. Kdybych podobná tvrzení neslýchával i v minulých letech, tak bych tomu snad aspoň trochu věřil. Nechci psát, že se affiliate v ČR neposune dopředu. Ba naopak věřím, že se zlepší vedení affiliate programů i jejich propagace a zvýší se objem vyplácených provizí, ale nevěřím, že to bude nějaké radikální zlepšení. Zlepšení půjde ruku v ruce s celkovým procentuálním nárůstem utracených peněz na internetu.

Před necelým rokem sepsal specialista na sociální sítě David Lörincz článek „Proč pro mě nemá affiliate v ČR smysl„, ve kterém se zamýšlí nad smyslem českého affiliate marketingu z pohledu partnera (propagátora). David nabídl zajímavý pohled na českou scénu, se kterým se docela ztotožňuji. Český affilák to má těžké – malý trh, relativně vysoká konkurence, malé provize, vysoké náklady na tvorbu webu, problémy s vyplácením, atd. Velmi důležitá myšlenka však zazněla až v úplném závěru:

Je to kolotoč peněz, na kterých vydělávají pouze provizní sítě, které v ČR nejen ve „slevovém“ byznyse rostou jak houby po dešti. Všichni si chtějí urvat víc a víc. Za chvíli tady bude více provizních sítí než affiliate programů. – David Lörincz

Odvážný názor ve smyslu „proč rýžovat zlato, když mohu prodávat krumpáče, lopaty a rýžovací pánve“. Zakládá se však na pravdě?

Provozovatelé českých affiliate programů a partnerských sítí se neradi dělí o své statistiky, jak se svými affiliate partnery, tak i s veřejností. Dnes jsem však narazil na článek „Tisíce Čechů vydělávají díky affiliate marketingu. Jeho boom ale teprve přijde.„, kde se Mário Roženský podělil o statistiky affiliate softwaru AffilBox, díky kterým si můžeme udělat částečnou představu o fungování českého affiliate marketingu. Affilbox je svým způsobem partnerská síť, ve které se neplatí % z obratu, ale pouze za licenci softwaru. Dle informace z Facebookové stránky Affilboxu ze dne 13. ledna 2014 využívá Affilbox již 500 zákazníků (FB příspěvek). Nedokáži z toho přesně odvodit kolik je spuštěno affiliate programů, protože se v Affilboxu muže spustit několik kampaní a netuším, jestli se pro každou musí zakoupit další licence. (Spíše nemusí, ale jistotu nemám)

Co nám Mário prozradil ze zákulisí Affilboxu?

Údaje v článku:

  • Do affiliate programů využívajících Affilbox je zapojeno 11 178 partnerů a každý měsíc se zapojí kolem 700 nových partnerů.
  • Měsíčně se na provizích vyplácí 1 162 000 Kč
  • Průměrná provize z jedné konverze je 572 Kč
  • Affiláci vygenerují obrat 3,15 milionu Kč
  • Affiláci přivedou měsíčně milion návštěvníků a více než 26 000 zákazníků

Na první pohled slušné statistiky, ale když si čísla spojíte dohromady a provedete pár výpočtů, tak to již tak slavné není.

Vlastní výpočty:

  • Průměrně je 1 partnerovi vypláceno měsíčně 104 Kč
  • Vycházíme-li z průměrné výše provize, tak je měsíčně uskutečněno 2031 konverzí. Jinými slovy nejvýše 2031 partnerů má šanci si měsíčně vydělat aspoň 572 Kč.
  • 1 návštěvník stojí obchodníka průměrně cca 1 Kč
  • 1 zákazník stojí obchodníka průměrně cca 45 Kč
  • Průměrná míra konverze je 2,6 %
  • Průměrná provize z konverze je 37 % (údaj je oproti běžným programům velmi zkreslený kvůli využívání Affilboxu u infoproduktů)

Výše uvedené výpočty nelze pokládat za směrodatné, protože část zaregistrovaných partnerů se do propagace třeba ani nepustila. Přesto výsledky  jasně dokumentují, že affiliate marketingem se nemůže živit spousta lidí, respektive rozhodně ne na full time. Pokud by aspoň desetina registrovaných partnerů byla úspěšná a dosáhla aspoň na průměrný plat v ČR, tak by se v programech využívajících Affilbox muselo měsíčně na provizích vyplácet přes 28 000 000 Kč. Toto číslo je momentálně nereálné a otázkou je, jestli vůbec někdy v budoucnu bude, protože český internetový trh není tak velký. Navíc v některých odvětvích jsou společnosti s tak silnou pozicí, že affiliate marketing nemusí využívat, respektive by pro ně měl minimální nebo žádný užitek.

Nechci, aby to vypadalo, že se zde navážím do programů běžících na Affilboxu. Naopak si cením, že se Mário podělil o statistiky a doufám, že se o ně podělí i další programy a sítě. Chápu, že pro většinu provozovatelů je lepší mít stovky až tisíce partnerů, kteří si však většinou vydělají sotva na pivo, než několik desítek silných partnerů, kteří by na ně mohli daleko více tlačit.

Pokud by se však podělili o své statistiky, tak by možná aspoň skončila masáž, že si každý může affiliate marketingem v českých podmínkách vydělat spoustu peněz. Čím více affiláků, tím lépe pro provozovatele programů a sítí, ale hůře pro samotné affiláky, jelikož trh není nafukovací a provize se více rozmělní.

Vánoční úklid

Blíží se Vánoce, tak je na čase si uklidit nepořádek, který se za celý rok nastřádal. Proto jsem se rozhodl prodat domény a web, pro které nemám momentálně využití a asi ani v budoucnu mít nebudu, protože se hodlám věnovat pouze několika větším projektům.

Nabídku domén a webu naleznete na http://www.stefankuska.cz/domeny-a-weby-na-prodej/

Je tam napsáno vše důležité, kdyby jste měli nějaké další dotazy, tak se ozvěte. Prosím nepište mi emaily ve smyslu „Kolik chci za doménu XXX“, pište rovnou nabídky.

Nemám přemrštěné představy na způsob: za doménu Nejlepsi-domena-na-svete.cz  chci 100 000 Kč.

Jelikož je tento blog zaměřen na affiliate, tak jsem se rozhodl nabídnout 10 % za případné zprostředkování prodeje. Stačí, když mi zájemce v úvodním emailu napíše vaše jméno a email, pokud se domluvíme na prodeji, tak vás budu kontaktovat a vyplatím provizi.

Budu rád, když mi pomůžete sdílením tohoto příspěvku. Děkuji 🙂